Det har blivit allt vanligare att handla online. Det är enkelt och smidigt att kunna sitta hemma och bara klicka i det man behöver eller vill ha. Dessutom får man tillgång till ett betydligt större utbud när man handlar på nätet. Även om man bor mitt i stan och kanske till och med i närheten av ett köpcentrum, måste man gå runt till en massa butiker för att få ett bra utbud att välja ur. Och för den som inte bor i stan är nätet i stort sett enda möjligheten att kunna köpa de senaste produkterna över huvud taget.
När man handlar på nätet kan man helt enkelt handla på sina egna villkor. Du kan göra dina inköp när det passar dig och behöver inte tänka på sådana värdsliga saker som öppettider och köer, till exempel. Du kan ta hur god tid på dig som helst för att välja och vraka, utan att andra kunder eller butikspersonal blir störd och otålig. Du får ett större utbud att välja ur och du kan oftast handla till lägre priser på nätet. Dessutom får du dina varor hemskickade så att du slipper tänka på transporten. Och med ett stort utbud samlat på ett ställe blir det förstås också mycket lättare att jämföra priser för att få de bästa varorna till det lägsta priset. Du har helt enkelt möjlighet att göra riktigt bra affärer när du handlar online.
Lista över bra webbutiker:
- CDON.com – varuhus på nätet med massor av bra produkter till låga priser.
- Evas underkläder – badkläder och underkläder.
- HatStore – kepsar online.
- Golvpoolen – golv, kakel och klinker.
- Lekexperten – leksaker för både innelek och utelek.
- ShirtStore – t-shirts och tröjor med tryck.
- Slipskungen – slipsar, flugor, bälten och näsdukar.
- Styleshop – märkeskläder till killar och tjejer.
Men, många känner sig osäkra både för att köpa och betala via internet. Osäkerheten blir förstås inte mindre av att man då och då kan läsa om kunder som lurats i samband med internetköp. Men, generellt är det inte farligare att köpa saker i butiker på nätet än att gå till en vanlig fysisk butik och göra sina inköp. Personligen skulle jag vara mer orolig för att lämna ifrån mig mitt kort på kvarterskrogen eller i en liten, okänd butik någonstans än att göra en kort betalning på nätet. Att handla ”på distans” är heller inget ovanligt. De flesta av oss har säkert handlat både en och två gånger från några av de stora kända postorderfirmorna, och att köpa på postorder skiljer sig egentligen inte mycket från att handla i en webbshop. De stora postorderfirmorna har ju också webbshoppar där man kan göra sina beställningar direkt online. Det finns många säkra betalsätt när man handlar på nätet, och det finns också kontroller så att man kan se var man kan handla tryggt. Men, precis som när man gör affärer för övrigt finns det förstås en del man bör tänka på för att inte råka illa ut:
* Handla bara hos kända företag. Känner du till företaget och har handlat där tidigare är det förstås säkert att köpa därifrån igen. Men, även om du inte handlat förut har du kanske hört talas om vissa företag. Du kan också titta på omdömen och få reda på hur andra kunder har uppfattat företaget och om de är nöjda med varor, leverans och service. Andra, helt vanliga, kunders omdömen är värdefulla eftersom de berättar om sina egna erfarenheter av företaget, och inte är ålagda att tycka på ena eller andra sättet. Lättaste sättet att hitta omdömen är att Googla på företaget.
* Ta hjälp av de jämförelsesajter som finns på nätet. Det finns flera så kallade prisagenter som är till för att ta fram det bästa priset på en vara. Dessa sajter har oftast bra koll på de olika webbutikerna, och här finns inte bara prisjämförelser utan oftast också recensioner och omdömen om butikerna.
* Låt dig inte lockas av allt för fantastiska erbjudanden. Man brukar säga att det som låter för bra för att vara sant, för det mesta också är för bra för att sant. Var misstänksam om erbjudandena är alltför fantastiska, läs villkoren extra noga och kolla företaget.
* Titta på webbshopens informationssidor innan köpet. Finns det bra kontaktinformation, har man en lättillgänglig kundtjänst och finns det ett svenskt telefonnummer där man kan nå företaget till exempel? Läs också i informationen vilka rutiner man har för reklamationer och returer, så att du inte får en obehaglig överraskning om varan inte passar eller är defekt. Här kan du också ta del av information om företaget, adress registreringsnummer och så vidare. Kolla gärna att dessa stämmer för att vara säker på att det är ett seriöst företag.
* Betala inte i förskott. Ett av de vanligaste problemen med näthandel är att man har betalat för en vara som sedan inte levererats. Det är vanligt med förskottsbetalning på nätet, men seriösa företag erbjuder ofta också andra alternativ. Postförskott är ett vanligt betalningsalternativ, som också tillämpats länge av de vanliga postorderföretagen. Då löser du ut ditt paket på postens utlämningsställe och behöver inte krångla med betalning via nätet om du tycker det känns osäkert.
* Handla på faktura är ett bra och säkert sätt att handla på nätet. Då får du se dina varor innan du betalar, och du kan betala fakturan på vanligt sätt via internetbanken.
* Betala via säkra sidor. Det går naturligtvis också att betala direkt, med kort eller internetbank, på ett säkert sätt. Många webbshoppar har helt säkra kortbetalningar via krypterade sidor, som har samma säkerhetsgrad som bankernas. Många banker har också infört säkrare rutiner för kortbetalning, som exempelvis att du får ”låsa upp” kortet inför varje köp online. Vilken säkerhetslösning just din bank använder kan du ta reda på i din internetbank.
Du har samma rättigheter när du handlar i en nätbutik som när du handlar i en vanlig butik. Det vill säga du ska ha rätt att reklamera på samma sätt. Reklamationsrätten gäller i tre år men ska helst utnyttjas inom två månader. Du ska kunna kräva att fel åtgärdas eller en ny produkt om varna är trasig. Du har ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit varna och du ska ha rätt till skadestånd eller hävt köp om du inte får varan i tid. Allt detta ska företaget informera om i köpevillkoren som det alltid är klokt att läsa före köp.